Sunday, August 4, 2024

The Issues Of STOVL...

Yakovlev Design Bureau continues to keep the topic "afloat". But then we get this from... Russian Government (Ministry of Transportation) news feed. Yesterday...

02 августа 2024, 21:18

Возобновить работы по созданию самолетов вертикального взлета и посадки, причем на новом уровне (пятого поколения), готова российская авиастроительная компания «Яковлев», которая входит в структуру Объединенной авиастроительной корпорации Ростеха. Андрей Богинский заместитель генерального директора ОАК по гражданской авиации — генеральный директор ПАО «Яковлев» заявил об этом. Российская компания за последние 60 лет накопила богатый опыт и расширила свои компетенции в разработке и обеспечении эксплуатации самолетов такого типа и готова в сжатые сроки воплотить их в жизнь, по его словам. Як-141 — первый в мире сверхзвуковой самолет вертикального взлета и посадки - стал высшим достижением ОКБ по направлению СВВП. 12 мировых рекордов было установлено на этом самолете летчиком-испытателем ОКБ Яковлева А.А. Синициным.
 
К настоящему времени ОКБ им. А.С. Яковлева, точнее, уже ПАО «Яковлев» Объединенной авиастроительной корпорации, не только сохранило, но и приумножило свои возможности в создании самолетов вертикального взлета и посадки. Как отметил Андрей Богинский, оно является единственной компанией в нашей стране, обладающей реальным опытом разработки и обеспечения эксплуатации такого типа самолетов. «Наши конструкторы исследовали перспективы создания еще более совершенных машин, соответствующих уровню пятого поколения боевой авиации. Тема самолета вертикального взлета и посадки была заморожена в трудные 1990-е года, однако научно-технический задел у нас сохранен. Его соединение с новыми авиационными технологиями позволяет достаточно быстро вернуться к созданию самолетов вертикального взлета и посадки», — сказал он.

Translation: 02 August 2024, 21:18 The Russian aircraft manufacturer Yakovlev, which is part of the United Aircraft Corporation Rostec, is ready to resume work on creating vertical takeoff and landing aircraft, and at a new level (fifth generation). Andrey Boginsky, Deputy General Director of UAC for Civil Aviation - General Director of PJSC Yakovlev, announced this. Over the past 60 years, the Russian company has accumulated extensive experience and expanded its competencies in the development and operation of aircraft of this type and is ready to implement them in a short time, according to him. The Yak-141, the world's first supersonic vertical takeoff and landing aircraft, became the highest achievement of the design bureau in the VTOL direction. 12 world records were set on this aircraft by the test pilot of the Yakovlev Design Bureau A.A. Sinitsyn. To date, the A.S. Yakovlev, or more precisely, PAO Yakovlev of the United Aircraft Corporation, not only preserved but also increased its capabilities in creating vertical takeoff and landing aircraft. As Andrey Boginsky noted, it is the only company in our country with real experience in developing and operating this type of aircraft. "Our designers have studied the prospects for creating even more advanced machines that correspond to the level of the fifth generation of combat aircraft. The topic of a vertical takeoff and landing aircraft was frozen in the difficult 1990s, but we have preserved the scientific and technical groundwork. Its combination with new aviation technologies allows us to return to the creation of vertical takeoff and landing aircraft fairly quickly," he said.

The key here are "new technologies", which, of course, are composite materials, newest avionics and new engines. Speculations abound but keep in mind that six years ago Borisov stated that the order (task) for creation of a newest prototype for VTOVL aircraft was issued by Putin personally and that first flight expected in 7 to 10 years (in Russian). Six years passed by and it is clear that if there is Design Bureau which is capable of doing it--it is Yakovlev. Not even Sukhoi for all its magnificent achievements. It is clear that carrier-borne S(V)TOVL is needed and that it will be competitive in performance to CATOBAR aviation, especially in the role of fleet defender tasked with air defense, including air-to-air combat. 

So, what's the deal with Su-75 Checkmate you may ask. There was a talk of this aircraft eventually going "vertical". I doubt it and, yet again, Yakovlev has a much greater experience in that field. 

So, will Yak-141 see its rebirth into the state-of-the-art 5th generation aircraft remains to be seen, but the "noise" around it gives some hope.

No comments:

Post a Comment